Alle materialer
Metodeserie
Omhandler de materialer, der er udviklet i forbindelse med den eksperimenterende tænkning og metode.
-
-
-
- Uddannelseseksperimenter – metode, teori og praksis, en introduktion til den eksperimenterende tilgang
- Håndbog til evaluering og forandringsteori for uddannelseseksperimenter
- Håndbog til organisation og styring – udviklingslaboratorier og uddannelseseksperimenter
- Håndbog til Eksperimenthjulet – sådan arbejder du med uddannelseseksperimenter i praksis
- Værktøjskasse til uddannelseseksperimenter – et tillæg til Håndbog til Eksperimenthjulet
- Kompetenceaktiviteter i arbejde med uddannelseseksperimenter
-
-
(se filmen om Metodeserien og Eksperimenthjulet her).
Inspirationshæfter
Samler alle uddannelseseksperimenter inden for programmer og kommer med bud på god traksis gennem uddannelseskoncepter som du kan lade dig inspirere af.
-
-
-
- Erhvervsrettet innovation
- Talent og motivation
- Fag og faglighed på nye måder
- Nye samarbejdsformer mellem uddannelse og erhverv
- Praksislæring på nye måder
- Nye ledelses- og samarbejdsformer
- Karriereveje og nye vejledningsformer
- Det samlede uddannelseseksperimentkatalog
- Uddannelseseksperimenter uden for inspirationshæfterne:
- Baseline INK: Baseline for inkubationsmiljøet i Region H
- Nye former for evaluering af skriftlighed på htx
- Undervisningsforløb tilrettelagt for folkeskoleelever
- Talentworkshops: Pilotforløb og hermed retningslinier for workshops mhp. udvikling af de studerendes emotionelle og sociale kompetencer
- Baseline IT: Retningslinier for hvordan en IT-afdeling kan spille ind til resten af organisationen, når vi taler om uddannelse
- I-bog: I-bog med opsamling af erfaringer og læringer ved projektdeltagelsen, inkl. retningslinjer for hvordan man kan evaluere deltagelse i udviklingsprojekter
- Jobprofessionalisering: Retningslinier for at bygge de afsluttende opgaver og videre uddannelsesforløb bedre ovenpå praktikforløb og erfaringer herfra
- Udvikling af nyt koncept for Introduktionskurser og brobygningsforløb
- Etablering af konsortie om udvikling og udbud af Kombineret Ungdomsuddannelse
-
-
(se filmen om Inspirationshæfterne her).
Forskning, udvikling, analyser og rapporter
Samler Uddannelseslaboratoriets forsknings- og udviklingsarbejden inden for den eksperimenterende tænkning og metoder og giver et overblik over de forskellige forsknings- og udviklingsindsater projektet bidrager med.
-
- Tilblivelse af tænkning og metode – et eklektisk forskningsdesign
- Uddrag af Ph.d.-afhandling
- Læring, der rykker. Læring, motivation og deltagelse – set fra elever og studerendes perspektiv
- Sammenfatning af internationalt laboratoriums arbejde
- Antologi:
- Introduktion til antologi
- Erhvervsrettet innovation: Innovationskompetence på den erhvervsrettede måde
- Talent og motivation: Talent og motivation – taltentudvikling i undervisningen
- Fag og faglighed på nye måder: Fag og faglighed på nye måder – at designe uddannelser baglæns
- Pædagogiske-didaktiske tendenser – strømninger i tiden belyst gennem uddannelseseksperimenter
- Praksislæring på nye måder: Sammenhæng mellem læring på uddannelsesinstitution og praktiksted – hvis uddannelse skal hænge sammen
- Nye ledelses- og samarbejdsformer: Nye ledelsesformer og samarbejdsrelationer
- Karriereveje og nye vejledningsformer: Nye karriereveje
- Eksperimenter som innovationskraft i uddannelsespraksis
- Analyser:
- Realkompetencevurdering. En baseline-analyse i Uddannelseslaboratoriet Praktikkens didaktiv
- Education on demand. Om inddragelse af aftagere i uddannelsesudvikling
- Teamarbejde blandt lærere og undervisere – En baseline-analyse
- Education on demand. Inspirationsnotat om arbejde med brugeranalyser – hvad og hvordan?
- Antropologiske frafalds- og fastholdelsesanalyser:
- Elevers forklaringer på, hvorfor de afbryder et uddannelsesforløb – En kvantitativ og kvalitativ undersøgelse om social- og sundhedselever
- Læringspraksis og fastholdelse af elever på hovedforløb – En kvalitativ undersøgelser blandt elever og lærere på en teknisk erhvervsuddannelse
- Læring, motivation og tvivl om fuldførelse af grundforløb – En kvalitativ undersøgelse blandt elever og lærere på tekniske erhvervsuddannelser
- Læringspraksis og fastholdelse af studerende – En kvalitativ undersøgelse af engagement, motivation og trivsel blandt studerende på erhvervsakademiuddannelser
Evaluering
Omhandler forskellige former for evalueringer: Projektevaluering, forandringsteorier og eksempler på nye evalueringsformer
- Projektevaluering:
- Intern evaluering:
- Projektevaluering af Udviklingslaboratoriet for pædagogisk og didaktisk praksis
- Projektevaluering af Udviklingslaboratoriet for vekseluddannelse
- Projektevaluering af Udviklingslaboratoriet for ledelse og styring
- Projektevaluering af Udviklingslaboratoriet for karriere
- Notat på baggrund af spørgeskemaundersøgelse
- Ekstern evaluering
- Intern evaluering:
- Nye evalueringsformer:
- Nye evalueringsformer i og af uddannelsespraksis
- Anvendelse af antropologiske metode og analyse til undersøgelse af frafald og fastholdelse
- Håndbog til evaluering og forandringsteori
- Guide til evalueringsdesign, undervisere og eksperimentansvarlige
- Guide til evalueringsdesign, koordinatorer og kvalitetsmedarbejdere
- Kvantitativ analyse m.m. til brug for: Evalueringsdesign med forsøgs – og kontrolklasser til evalueringer af uddannelseseksperimenter eller andet forsøgs- og udviklingsarbejde
- Forandringsteorier:
- Det strategiske niveau (niveau 5)
- Udviklingslaboratoriet for pædagogisk og didaktisk praksis (niveau 4)
Program: Erhvervsrettet innovation (niveau 3)
Forandringsteori til forsøgsspor: Innovationsfremmende forløb (niveau 2)
Forandringsteori til forsøgsspor: Innovationsfremmende opgaveformer
Forandringsteori til forsøgsspor: Tegn på innovationskompetencer
Forandringsteori til forsøgsspor: Innovationsfremmende samarbejdsformer
Forandringsteori til eksperiment: Innovationszoner (niveau 1)
Program: Talent og motivation (niveau 3)
Forandringsteori til forsøgsspor: Talentfremmende forløb
Forandringsteori til forsøgsspor: Talentfremmende undervisningsformer
Forandringsteori til forsøgsspor: Udvikling af samarbejdsformer
Forandringsteori til forsøgsspor: Talentbegreb
Program: Fag og faglighed på nye måder (niveau 3)
Forandringsteori til forsøgsspor: Uddannelses- og undervisningsplanlægning tænkt på ny
Forandringsteori til forsøgsspor: Inddragelse af elever og studerende
Forandringsteori til forsøgsspor: Digitale læringsstrategier - Udviklingslaboratoriet for vekseluddannelse (niveau 4)
Program: Nye samarbejdsformer mellem uddannelse og erhverv (niveau 3)
Forandringsteori til forsøgsspor: Nye reflekterende læringsrum (niveau 2)
Forandringsteori til forsøgsspor: Nye praktikformer
Forandringsteori til forsøgsspor: Nye samarbejdsformer
Program: Praksislæring på nye måder (niveau 3)
Forandringsteori til forsøgsspor: Autentiske situationer
Forandringsteori til forsøgsspor: Nye former for oplæringsdidaktik - Udviklingslaboratoriet for ledelse og styring (niveau 4)
Program: Nye ledelses- og samarbejdsformer (niveau 3)
Forandringsteori til forsøgsspor: Innovationsbaseret ledelse (niveau 2)
Forandringsteori til forsøgsspor: Relationsbaseret ledelse
Forandringsteori til forsøgsspor: Udforskende ledelse - Udviklingslaboratoriet for karriere (niveau 4)
Program: Karriereveje og nye vejledningsformer (niveau 3)
Forandringsteori til forsøgsspor: Vejledning i fællesskab (niveau 2)
Forandringsteori til forsøgsspor: Fleksible uddannelsesveje - Tomme forandringsteorier kan hentes her.