Uddannelses-eksperimenter

Uddannelseslaboratoriets uddannelseseksperimenter er blevet gennemført hos projektets partnere under fire udviklingslaboratorier.

 

Læs beskrivelser af uddannelseseksperimenterne, som er gennemført 2012-2015 i Samlede uddannelseseksperimenter.

 

Et uddannelseseksperiment definerer vi som:

 

“et systematisk gennemført forsøg, der har til formål at afprøve for eksempel nye metoder i en konkret uddannelseskontekst

 

Ved at eksperimentere kan der arbejdes sammen om at forny og forbedre den daglige praksis på uddannelserne. Læs mere om hvad et uddannelseseksperiment er her.

 

Uddannelseseksperimenterne er bygget op omkring en procesmodel som vi kalder Eksperimenthjulet. Eksperimenthjulet er udviklet med henblik på at kunne understøtte fornyelse og forandringer i uddannelsespraksis. Herunder ses Eksperimenthjulet:

Eksperimenthjul uden processer

 

Læse mere om Eksperimenthjulet her.

 

Forandringsteori er en teori om, hvordan uddannelseseksperimenter skaber den tilstræbte forandring. Forandringsteorien er dermed en måde at opstille en sammenhængende kæde for, hvordan en ønsket praksis nås, hvilke tegn der går forud, hvilke uddannelseseksperimenter der skal til for at opnå disse tegn, og hvilke aktioner og ressourcer disse uddannelseseksperimenter kræver.

Et eksempel på en forandringsteori på et uddannelseseksperiment ses her:

1.1.1.1 Eksperimentniveau_uden tekstboks

 

Læs mere om Uddannelseslaboratoriets forandringsteorier her.

 

Du kan også få mere at vide om udviklingslaboratoriernes uddannelseseksperimenterne ved at klikke på linkene herunder eller i menuen til venstre.