- Udviklingslaboratorier
- Uddannelses-eksperimenter
- Program: Erhvervsrettet innovation
- Program: Talent og motivation
- Program: Fag og faglighed på nye måder
- Program: Nye samarbejdsformer mellem uddannelse og erhverv
- Program: Praksislæring på nye måder
- Program: Nye ledelses- og samarbejdsformer
- Program: Karriereveje og nye vejledningsformer
- Bilag til uddannelses-eksperimenter
- Undersøgelser, artikler mm
- Metodeudvikling og værktøjer
- Eksperimenter og udviklingslaboratorier
Undersøgelser, artikler mm
Her på siden kan du finde undersøgelser udarbejdet i regi af Uddannelseslaboratoriet 2012- 2014.
Ny pædagogisk praksis – kort fortalt
Oktober 2014, Uddannelseslaboratoriet
En kort introduktion til Ny pædagogisk praksis, baseret på erfaringer og viden fra eksperimenter i Uddannelseslaboratoriet
ph.d.- projekt Didaktik i praktik – kort fortalt
Oktober 2014, Jan Bisgaard, ph.d.-stipendiat i Uddannelseslaboratoriet
En kort introduktion didaktik i praktik.
Læring der rykker – læring, motivation og deltagelse – set fra elever og studerendes perspektiv:
- Læring der rykker – kort fortalt
Oktober 2014, udarbejdet af Camilla Hutters og Astrid Lundby, Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet, i regi af Det erhvervsrettede uddannelseslaboratorium - Læring der rykker – læring, motivation og deltagelse – set fra elever og studerendes perspektiv
Marts 2014, udarbejdet af Camilla Hutters og Astrid Lundby, Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet, i regi af Det erhvervsrettede uddannelseslaboratorium
Rapporten er produktet af et følgeforskningsprojekt, hvor blikket mod elever og studerende på de erhvervsrettede uddannelser. Det undersøges hvad der fra deres perspektiv er ’læring, der rykker’. Hvad oplever eleverne som gode og motiverende læreprocesser, og hvordan bidrager de igangværende eksperimenter til at styrke elevernes læreprocesser?
Antropologiske frafalds- og fastholdelsesanalyser:
- Frafald og fastholdelse – kort fortalt
Oktober 2014 - Uddrag af antropologiske frafalds- og fastholdelsesundersøgelser
Uddrag af antropologiske undersøgelser af frafald og fastholdelse foretaget af Uddannelseslaboratoriet på TEC.
Februar 2014, Uddannelseslaboratoriet - En kvalitativ undersøgelse af læring, motivation og tvivl om fuldførelse af grundforløb – set fra elevperspektiv på IT-support- og chaufførgrundforløb på TEC
November 2013, Uddannelseslaboratoriet - En kvalitativ undersøgelse af læringspraksis og fastholdelse af elever på hovedforløb – set fra elev- og lærerperspektiv på vvs-energispecialistuddannelsen på TEC
Oktober 2013, Uddannelseslaboratoriet - En kvalitativ undersøgelse af grund- og hovedforløbselevers forklaringer på, hvorfor de stopper et uddannelsesforløb på SOSU C
Marts 2013, Uddannelseslaboratoriet
IT og medier 27. maj 2014 – kort fortalt
Maj 2014, Uddannelseslaboratoriet
En kort introduktion til IT og medier i undervisningen, baseret på viden og erfaringer fra eksperimenter i Uddannelseslaboratoriet.
Teamarbejde blandt lærere og undervisere – en baselineanalyse
Oktober 2013, Uddannelseslaboratoriet
Baselineanalaysen afdækker, hvordan team fungerer på de uddannelsesinstitutioner, der deltager i Uddannelseslaboratoriet, og hvor de centrale udfordringer er. Analysen har fokus på beskrivelse af praksis, som den ser ud i dag, og de oplevede gevinster og udfordringer ved teamarbejdet. Formålet med baseline-analysen er at inspirere til kommende eksperimentidéer om team.
Realkompetencevurdering – en baselineanalyse August 2013, Uddannelseslaboratoriet
Baselineanalysen afdækker, hvordan realkompetencevurdering anvendes på de uddannelsesinstitutioner, der deltager i Uddannelseslaboratoriet. Analysen fremstiller resultater fra en spørgeskemaundersøgelse, der er gennemført, samt baggrundsviden om formål og formelle rammer for realkompetencevurdering.
Aftagerundersøgelse (Flash)
Aftagerundersøgelse (pdf)
Maj 2013, af Damvad for Uddannelseslaboratoriet
Aftagerundersøgelsen afdækker erfaringer, vurderinger og praksis på de områder, hvor Uddannelseslaboratoriet vil igangsætte eksperimenter set fra tre aftagergruppers perspektiv: elever/studerende, praktiksteder og undervisere/ledere.
Baselinestudie (Flash)
Juni 2012, af Damvad for Uddannelseslaboratoriet
Baselinestudiet er en forundersøgelse, som afdækker policy, eksisterende forskning og tendenser samt udviklingspraksis nationalt. Baseline virker som programmernes innovationslinje, hvorfra vi definerer vores grundlag og udgangspunkt for uddannelseseksperimenter.