Kompetenceaktiviteter
Uddannelseslaboratoriets kompetenceaktiviteter skal vække nysgerrighed for forandring. De skal bidrage til at berige praksis og skabe værdi på uddannelsesinstitutioner der ønsker at gennemføre uddannelseseksperimenter. Således er kompetenceaktiviteterne helt afgørende i Uddannelseslaboratoriets ambition om at inspirere de erhvervsrettede uddannelser til at forbedre og forandre til gavn for både elever, studerende og virksomheder i Region Hovedstaden og i resten af landet.
Gennem eksperimenterne bringes viden og metoder fra kompetenceaktiviteterne i spil i uddannelsesinstitutionerne. Denne kobling mellem viden og eksperimenter sikrer, at viden ikke bare er noget, der er ved siden af praksis, men i stedet anvendes aktivt til at forbedre praksis. Man kan sige, at kompetenceudviklingen bliver bæredygtig.
Uddannelseslaboratoriet har afholdt en række kompetenceaktiviteter med det formål at klæde eksperimentdeltagere, organiseret i eksperimentteams på med viden og metoder til at gennemføre uddannelseseksperimenter indenfor de forskellige forsøgsspor i udviklingslaboratorierne.
Formen på kompetenceaktiviteterne varierer og kan tilpasses det aktuelle behov i igangværende eller kommende projekter og på uddannelsesinstitutionerne. Der kan fx afholdes:
- Videns-workshops, som har til formål at igangsætte eksperimenter med viden og metoder.
- Eksperimentcirkler, hvor eksperimentdeltagere mødes med forskere og vidensmedarbejdere. Her er formålet skub og intervention.
- Eksperimentværksteder, som har til formål at generalisere viden fra eksperimenterne med henblik på implementering og spredning.
- Designworkshops, hvor formålet er kvalificering af eksperimeter og ibrugtagning af viden fra analyser.
Læs mere i kataloget Kompetenceaktiviteter i arbende med uddannelseseksperimenter.