Eksperimenthjulet
Kernen i den eksperimenterende tilgang er at få ny viden om, hvad der virker i praksis ved at afprøve transformative hypoteser (teorier om forandring) i konkrete uddannelseseksperimenter og iagttage, analysere og vurdere forandringerne.
Eksperimenthjulet – Sådan arbejder du med uddannelseseksperimenter i praksis
I denne film introduceres Eksperimenthjulet, hvilket er en model Uddannelseslaboratoriet har udviklet som et bud på en systematik hvormed man kan strukturere arbejdet med uddannelseseksperimenter.
Filmen er optaget af Augenblik Film den 25. marts 2015.
Læs om mere Eksperimenthjulet i Håndbogen til Eksperimenthjulet og få værktøjer til samtlige faser og til hvordan du arbejder med uddannelseseksperimenter i praksis her. Lad dig også inspirere af kompetenceaktiviteter, der understøtter hjulets seks faser her.
Eksperimenthjulet – en systematisk model
Uddannelseslaboratoriet har udviklet Eksperimenthjulet der er en systematisk model til at strukturere arbejdet med uddannelseseksperimenter. Eksperimenthjulet bliver herved omdrejningspunkt for den forandringsproces, der skal skabes i de enkelte uddannelseseksperimenter. I udviklingen af modellen har vi løbende justeret Eksperimenthjulet som følge af tilbagemeldinger fra lærere og ledere om løbende erfaringer, der er fulgt med det enkelte uddannelseseksperiment.
Eksperimenthjulet består af seks faser:
- Præfasen: Her forbereder et fagligt fællesskab uddannelseseksperimentets afsæt. De identificerer udfordringen og forandringsbehovet, de kortlægger, hvilken viden har man i forvejen på området, de etablerer en forsøgszone og udarbejder en forandringsteori om ny forbedret praksis. Til slut sendes eksperimentafsættet til eksperimentteamet.
- Designfasen: Her udformer og planlægger et eksperiementteam eksperimentets aktioner. De formulerer en transformativ hypotese, konkretiserer en fremtidig praksis, generer ideer til aktioner, udarebejder prototyper til forbedret praksis og planlægger aktioner og dataindsamling.
- Aktionsfasen: Her udforsker og afprøver eksperimentteamet nye praksisser. Teamet udfører aktioner og justerer dem løbende, udforsker praksis, indsamler data og planlægger analyse og evaluering af uddannelseseksperimentet.
- Analyse- og evalueringsfasen: Her opsamler, forarbejder og vurderer eksperimentteamet eksperimentets arbejde. Teamet analyserer fund og mønstre, evaluerer eksperimentet, udarbejder analyse og evalueringsrapport, vurderer eksperimentets forandringskraft og de planlægger konceptualisering.
- Konceptualiseringsfasen: Her trækker eksperimentteamet eksperimentets resultater frem og forenkler dem i et koncept, som kan ibrugtages af andre. Teamet fremdrager pointer af analysen, forenkler og generaliserer ny viden, konkretiserer resultater mhp ibrugtagning, uarbejder koncept og sætter retning for implementering.
- Implementerings- og spredningsfasen: Her modtages eksperimentet fra eksperimentteamet og uddannelsesinstitutionen arbejder på et strategisk og praktisk niveau med at udbrede og ibrugtage nye koncepter. De vurderer forandrings- og spredningskraft, implementerer og realiserer den nye praksis og formidler eksperimentets resultater og koncepter.
Read about the projekt, The Educational Experimenting Laboratory, and its products i.e. The Experimental Cycle here.