Uddannelseseksperimenter er i gang
21. december, 2012En masse ideer til uddannelseseksperimenter blev lagt i støbeskeen til hypoteseworkshop i Uddannelseslaboratoriet.
Uddannelseslaboratoriet afholdt fire hypoteseworkshops i november. Fire gode dage, hvor både vejledere, undervisere og ledere fra projektets partnerinstitutioner opstillede hypoteser, som de nu skal hjem på uddannelsesinstitutionerne og udfolde gennem ideer til uddannelseseksperimenter.
Her er et udpluk af partnernes eksperimentideer. Fælles for disse første eksperimenter er, at de er korte og afgrænsede, fordi fokus udover det indholdsmæssige ligger på arbejdsmetoden omkring uddannelseseksperimenter.
Hvad vil I eksperimentere med?
– Vi vil gerne være bedre til at spotte forskellige talenter hos eleverne. Derfor vil vi udvikle forskellige værktøjer, så vi kan eksperimentere med, hvordan man mere systematisk kan spotte – og dermed fremme talent.
CPH WEST: Jette Adamsen
Program 1: Kompetencer i verdensklasse
Tema: Talent og motivation
– I HR og Uddannelse Region Hovedstaden vil vi opstille et eksperiment, hvor vi kobler simulationstræning og e-learning i ét. Det skal foregå i selve afdelingen på sygeplejeruddannelsen. Vi har en hypotese om, at det vil styrke de studerendes handlinger, når disse kommer til at bygge på praksis-, udviklings- og forskningsbaseret viden.
HRU – Uddannelseshuset: Bente Rindom
Program 2: Nye samspilsformer mellem uddannelse og erhverv
Tema: Praksislæring på nye måder
– Vi skal som vejledere kende uddannelsessystemet bedre. Vores eksperiment handler om at lave et særligt praktikforløb for vejledere. De skal besøge både virksomheder og uddannelser, så de kan give de unge endnu mere kvalificeret vejledning omkring deres uddannelsesvalg.
UU: Maria Sara Jorsal, Hanne C. Baumann
Program 2: Nye samspilsformer mellem uddannelse og erhverv
Tema: Nye samspilsformer mellem uddannelse og erhverv
– På DTU vil vi eksperimentere med former for, hvordan man gennem innovation i undervisningen og virksomhedsinddragelse kan fremme tværdisciplinær forståelse. Det gør vi ud fra en antagelse om, at tværdisciplinær forståelse vil fremme de studerendes motivation.
DTU: Christen Monberg
Program 1: Kompetencer i verdensklasse
Tema: Erhvervsrettet innovation
– Studerende på 4. afsluttende semester skal kunne udveksle erfaringer fra praktikophold. Vores eksperiment går ud på at oprette klynger af studerende, hvor vi systematiserer deres vidensdeling. De vil kunne inspirere hinanden og på den måde få en større forståelse for sammenhængen mellem praksis og teori.
KEA: Allan Engelhardt
Program 2: Samspilsformer mellem uddannelse og erhverv
Tema: Praksislæring på nye måder
– Eleverne kan godt lide spil. Vi vil eksperimentere med at lave digitale undervisningsmaterialer, hvor eleverne i matematikken kan få feedback med det samme. Vi skal nu teste om motivationen bliver øget hos eleverne. Vi tester ved at bruge før og efter-målinger.
KEA: Birgitte Petersen og Lone L. Larsen
Program 1: Kompetencer i verdensklasse
Tema: Talent og motivation