Kick-off-møder i Uddannelseslaboratoriet
1. maj, 2012De første kick-off-møder om Det erhvervsrettede uddannelseslaboratorium er blevet afholdt på TEC. Lederne i alle TEC’s chefområder har arbejdet med, hvad det er for tanker og idéer, som ligger til grund for Uddannelseslaboratoriet
Uddannelseslaboratoriet er ikke et projekt i traditionel forstand
At lave uddannelseseksperimenter er ikke det samme som at lave udviklingsprojekter. At eksperimentere er i langt højere grad at kunne udfordre det nye, som afprøves. Dur det, eller dur det ikke? Hvis det dur og skaber god værdi, arbejder vi videre med det – ellers ikke!
Der skal hele tiden bygges videre på de gode erfaringer og den viden, vi allerede har. På kick-off-møderne har TEC’s ledere givet bud på, hvordan de vil definere ’det at eksperimentere’, hvilke fordele og værdier der kommer i spil, når man arbejder eksperimenterende, og endelig hvordan vi skal arbejde og samarbejde om eksperimenterne.
Fem programmer
Der er naturligvis også blevet arbejdet med, hvordan den eksperimenterende tilgang og tænkning kan komme i spil på TEC i forhold til de fem programmer, som udgør kernen i Uddannelseslaboratoriet. De fem programmer med hver deres tre temaer er:
- Program1: Kompetencer i verdensklasse
Motivation og talentudvikling som pædagogisk afsæt
Erhvervsrettet innovation som kompetence og metode
Fag og faglighed på nye måder
- Program 2: Nye samspilsformer mellem uddannelse og erhverv
Nye samarbejdsformer mellem virksomhed og uddannelse
Praksislæring på nye måder Inddragelse af virksomheder i skolens arbejde
- Program 3: Den eksperimenterende organisation
Kvalitet og styring med afsæt i praksis
Nye ledelsesformer og samarbejdsrelationer – med fokus på opgaven
Organisationsudvikling og ledelse på nye måder
- Program 4: Education on demand
Mere fleksible overgange og spor i uddannelsessystemet.
Uddannelse med fokus på aftagernes og brugernes behov.
Et mere sammenhængende og fleksibelt uddannelsessystem
- Program 5: Nye karriererveje
Nye vejledningsformer – både før, under og efter uddannelsen.
Nye former for virksomhedstilknytning, der understøtter overgangen til arbejdsmarkedet
Bedre samspil mellem uddannelsesvalg og beskæftigelsesmuligheder