Sådan griber de karrierevejledning an i England

18. december, 2013

Vejledere som faciliatorer, mentorordninger med virksomheder og branding af vejledning. Det og meget mere gjorde indtryk på en gruppe vejledere fra Uddannelseslaboratoriet, der tog til London for at finde inspiration til kommende eksperimenter.

Tekst: Signe Marie Viborg, Uddannelseslaboratoriet

11 vejledere fra partnerinstitutioner i Uddannelseslaboratoriet tog på tre dages studietur til London. Formålet med turen var at se på tendenser indenfor karrierevejledning og søge inspiration til nye eksperimenter i Uddannelseslaboratoriet. Programmet var pakket med besøg på engelske universiteter og ungdomsuddannelser, som kunne giver perspektiver på karrierevejledning.

 

Hvordan kan jeg være til nytte for dig?

Med på turen var Tove Christensen fra Uddannelseslaboratoriet, som her fortæller:

 

– Noget af det jeg oplever gjorde størst indtryk i gruppen og hos mig selv, var et besøg på Canterbury University i Christchurch. Her hørte vi bl.a. Barbara Bassot, som forsker inden for vejledning, tale om CTS (CarreerThinking Session). CTS tager udgangspunkt i, at man i karrierevejledning arbejder med mennesker i transformation, hvis hele liv er involveret. Det er den vejledte selv, der skal resonere sig frem til og træffe beslutningerne om sin karriere. Og som vejleder skal man facilitere et rum for refleksion til den vejledte – man skal ikke rådgive. I stedet for at vejlederen spørger ’hvordan kan jeg hjælpe dig?’ skal han eller hun spørge ’hvordan kan jeg være til nytte for dig?’ Incitamentet til handling ligger hos den vejledte.

 

No quick fix

– I toget på vej tilbage til London, gik snakken engageret om dagens oplæg, hvor begge forskere Hazel Reid og Barbara Bassot havde understreget at vejledning tager tid. Netop fordi det handler om mennesker i transformation er der No quick fix, fortæller Tove.

 

Femi Bola og Lene PoulsenFå en mentor fra en virksomhed

– Et andet besøg som gjorde stort indtryk var University of East London, hvor vi mødte Femi Bola,som er leder af deres vejlednings-afdeling, siger Tove.

 

På billedet ses Femi Bola til venstre og Lene Poulsen til højre.

 

– Her har de opbygget et tæt samarbejde med en række virksomheder med afsæt i, at virksomheder i England ifølge lovgivningen har CSR-forpligtelse. Forpligtelsen brugte de sådan, at de studerende kunne ansøge om at få en mentor i en given virksomhed indenfor deres fag, som de havde månedlige møder med.

 

Branding af vejledningen – så kan de finde os

– På University of East London er der ikke mange midler til rådighed til vejledning, så de har måttet tænke kreativt og bruge de forhåndværende søm. De har lavet en hjemmeside, hvor de studerende kunne blive klædt på til at ’vejlede sig selv’. Her ligger relevante oplysninger og tests, som de studerende kan tage. Femi Bola pointerede, at man må skabe synlighed omkring vejledningen, fordi de der har brug for vejledning ofte ikke opsøger det selv. Derfor må man gøre meget ud af at brande vejledningen. De har fx selvstændigt logo og hjemmeside, siger Tove.

 

Stof til eftertanke

På trods af et par benspænd – et forsinket fly og en madforgiftning – meddeler gruppen at de har haft en meget dejlig og inspirerende tur. Selvom programmet var fyldt, blev der heldigvis lidt tid til at købe souvenirs og gå rundt i Londons julepyntede gader.

 

-Der har været rigtigt meget stof til eftertanke og en masse perspektiver, som vi kan bruge direkte i de eksperimenter vi skal til at planlægge. Det var svært at fordøje det hele undervejs, så i januar holder vi en opsamlingsdag, hvor vi fokuserer på at trække inspirationen ind i de kommende eksperimenter. Gruppen er i den grad blevet rystet sammen, og der ligger mange ideer til samarbejde og god synergi, afslutter Tove Christensen.

 

Julepyntet London