Baseline – grundlaget for eksperimenter er klar

26. september, 2012 Warning: Undefined variable $image in /customers/2/e/d/uddannelseslaboratoriet.dk/httpd.www/wp-content/themes/uddx/single.php on line 31

Det erhvervsrettede uddannelseslaboratorium har fået lavet et baselinestudie. 100 sides anvendelsesorienteret læsning, som du kan hente her: Læs baselinestudiet for Uddannelseslaboratoriet

Tekst og foto: Signe Marie Viborg, Uddannelseslaboratoriet

BaselinestudieUddannelseseksperimenter med afsæt i virkeligheden

Det erhvervsrettede uddannelseslaboratorium er et forandringsprojekt og har som sin vigtigste mission at udfordre og nytænke måden uddannelsesinstitutioner  i Region Hovedstaden tænker uddannelse på. Ved at iværksætte uddannelseseksperimenter vil projektet skabe nye veje til, at flere uddanner sig og at uddannelserne bliver bedre og mere erhvervsrettede.

 

Dorrit Sørensen, projektchef i Uddannelseslaboratoriet forklarer:

– Uddannelseslaboratoriet udvikler værktøjer, der muliggør, at vi kan lede på viden og ikke på ‘synsninger’. Til det formål har vi fået lavet et baselinestudie – en forundersøgelse, som afdækker policy, forskning, forskningstendenser og udviklingspraksis inden for de fem programmer, som Uddannelseslaboratoriet skal rammesætte sine uddannelseseksperimenter indenfor i de næste to et halvt år.

 

Program 1: Kompetencer i verdensklasse

Program 2: Nye samspilsformer mellem uddannelse og erhverv

Program 3: Den eksperimenterende organisation

Program 4: Education on demand

Program 5: Nye karriereveje

 

Læs om de fem programmer

 

Udgangspunktet for næste skridt

– Helt centralt er det, at baselinestudiet opridser de udfordringer og den viden vi har inden for hvert programtema. Dermed sikrer vi udgangspunktet for det næste skridt skridt vi skal tage, og vi kan prioritere, hvilke uddannelseseksperimenter, der skal sættes i værk, siger Dorrit Sørensen.

 

– Baseline fungerer som vores innovationslinie. Et redskab, der sikrer, at de eksperimenter vi gennemfører i uddannelseslaboratoriet er aktuelle og bygger oven på eksisterende viden. Hvad ved vi allerede? Og hvad er næste skridt? Vi eksperimenterer ikke med noget vi ved i forvejen, men er interesserede i at finde nye og flere løsninger på de store uddannelsesmæssige udfordringer vi oplever. Samtidig giver baselinestudiet os mulighed for at kunne sammenligne projektets resultater og effekter med udgangspunktet.

 

Baselinestudiet er udarbejdet af konsulentfirmaet Damvad i juni 2012.