Bæredygtig kompetenceudvikling
21. februar, 2013Over 100 lærere, vejledere og ledere fra projektets partnerinstitutioner har alle været på kompetenceforløb i uddannelseslaboratoriet. Også projektets cirka 60 eksperimentambassadører var af sted.
Hvorfor kompetenceudvikling?
– I et kulturforandringsprojekt som Uddannelseslaboratoriet er kompetenceudvikling en meget vigtig brik. Ved at inspirere deltagerne fra de forskellige partnerinstitutioner med den nyeste viden, får partnerinstitutionerne kapacitet, som de kan bruge direkte i de uddannelseseksperimenter de gennemfører, siger projektchef Dorrit Sørensen.
– Det skaber ikke alene stærke faglige fællesskaber i institutionerne omkring uddannelseseksperimenterne og det at eksperimentere, det giver også ejerskab og forankrer viden. I og med at deltagerne kommer fra forskellige institutioner, skaber det også samarbejdsrelationer institutionerne imellem.
Lea Bergstedt fra TEC har været på kompetenceforløb for mellemledere:
-I løbet af de tre dage i Uddannelseslaboratoriet kom der både spændende og sjove eksperimentideer frem. Samtidig fik vi knyttet kollegiale bånd på tværs af organisationer og fagområder.
Afprøvning af ny viden
Indbygget i kompetenceforløbene er en praktisk afprøvning af den viden deltagerne har fået. Kompetenceforløbene varer i alt tre dage. Først to dage med oplæg og inspiration, hvorpå deltagerne tager hjem og prøver deres nye viden af i små forsøg. Efter to uger mødes de igen med konkrete eksperimentideer som de giver hinanden sparring på.
– Det er en rigtig inspirerende og god måde at arbejde på. Når man har præsenteret sin eksperimentidé får man konstruktiv sparring af de andre, som man virkelig kan bruge til at skærpe sin eksperimentidé. Hvad synes de fungerer godt? Hvad undrer de sig over? Hvor kan man blive skarpere? Det siger Jane Brinch Niendam fra TEC, som deltager i kompetenceforløb i Nye vejledningsformer.
At skabe tillid omkring det at eksperimentere
Jeanette Brodin fra TEC har været på kompetenceforløb for mellemledere, der sammen med projektets 60 eksperimentambassadører er et led i det kulturbærende koncept i Uddannelseslaboratoriet.
– Det har været nogle inspirerende dage, som har givet perspektiv til det at eksperimentere og til min rolle som leder, fordi det ikke bare har handlet om selve uddannelseseksperimenterne, men også om noget mere: Hvordan kan vi som ledelse være med til at skabe tillid omkring det at eksperimentere? Hvilke metoder kan vi bruge, og hvordan kan vi observere, hvad der rent faktisk sker i processerne? – Jeg er blevet mere opmærksom på, hvordan jeg som leder kan involvere medarbejderne og påvirke den måde de arbejder på.
– Ikke mindst har det været inspirerende at tale med folk fra de andre institutioner: Det har givet mig konkrete ideer og har sat refleksion i gang om hvad jeg gør, hvorfor, og om jeg kan gøre det anderledes, siger Jeanette Brodin.