Pressemeddelelse: Der eksperimenteres med uddannelser i Region Hovedstaden

13. januar, 2012

Region Hovedstaden: Et erhvervsrettet uddannelseslaboratorium skal udfordre og nytænke uddannelser ved hjælp af forsøg.

Eksperimenter til gavn for lærlinge, studerende og elever

Der kan eksperimenteres med meget, så hvorfor ikke også med uddannelser? Sådan er tankegangen bag et nyt uddannelseslaboratorium i Region Hovedstaden, der skal udfordre vanlig tankegang og eksperimentere med nye former for erhvervsrettede uddannelser til både lærlinge, studerende og elever.

 

Unge må ikke lades i stikken

- Som den store arbejdsgiver vi er, har vi en særlig forpligtelse i forhold til de unge og deres uddannelse. Vi har i Region Hovedstaden i øjeblikket omkring 20.000 18-22 årige unge uden igangværende eller afsluttet uddannelse. Alle de unge, som både kan og vil, må vi ikke lade i stikken, siger regionsrådsformand Vibeke Storm Rasmussen, der også er formand for Vækstforum Hovedstaden.

 

Uddannelserne skal være skarpere og mere brugbare for erhvervslivet

- Vi skal hele tiden sørge for, at flere uddanner sig bedre i en krisetid. Samtidig skal vi sørge for at øge andelen af unge, som gennemfører en erhvervsrettet uddannelse. Derfor giver det rigtig god mening at eksperimentere med, hvordan vi gør uddannelserne skarpere og mere brugbare for erhvervslivet, siger Marianne Stendell, formand for Region Hovedstadens udvalg for fremtidens uddannelse og forskning.

 

Region og Vækstforum investerer 37,5 millioner kroner i projektet

Region Hovedstaden og Vækstforum Hovedstaden har netop bevilliget henholdsvis 12,5 og 25 millioner kroner ud af et samlet budget på knap 50 millioner kroner til det banebrydende projekt “Det erhvervsrettede uddannelseslaboratorium”, som Teknisk Erhvervsskole Center (TEC) og Professionshøjskolen Metropol har taget initiativ til i samarbejde med en række uddannelsesinstitutioner, virksomheder, hospitaler, organisationer og tænketanke.

 

Mere af det der virker

For at forandre den eksisterende uddannelsestænkning vil Uddannelseslaboratoriet gennem systematiske eksperimenter – og i et samarbejde mellem uddannelse og arbejdsmarked – udvikle, afprøve og effektmåle nye metoder og veje for uddannelse med henblik på at gøre mere af det der virker.

 

Gode resultater skal spredes som ringe i vandet

- Det skal være med til at løfte kompetenceniveauet blandt lærlinge, studerende og elever i Region Hovedstaden. Vi kommer til at udvikle masser af nye forsøg i udvalgte forsøgsklasser, og vi forventer en kaskadeeffekt af tiltagene, således at god praksis med effekt spreder sig som ringe i vandet, siger Jesper Clausen, vicedirektør på TEC.

 

Ny viden skabes og anvendes igen i projektet

Den konkrete afprøvning og eksperimenterende tilgang betyder, at der løbende i projektet opbygges viden om tiltag, der virker på forskellig vis. Det kan uddannelser og tilknyttede virksomheder så bruge, samtidig med at nye eksperimenter sættes i gang på baggrund af god praksis.

 

Uddannelseslaboratoriet lægger fundamentet for ny uddannelsestænkning

- Med Uddannelseslaboratoriet skaber vi både et vidensbaseret grundlag for, hvordan fremtidens erhvervsrettede uddannelsesfelt skal se ud og lægger fundamentet for en ændret uddannelsestænkning. Det er således en mulighed for både at få bedre indsigt samtidig med at vi udvikler, tilføjer Randi Brinckmann, Dekan på Professionshøjskolen Metropol.

 

Fakta om projektet Det erhvervsrettede uddannelseslaboratorium:

Projektet løber fra 1. januar 2012 til udgangen af 2014 og Uddannelseslaboratoriet åbnes i begyndelsen af marts.

 

Teknisk Erhvervsskole Center (TEC) og Professionshøjskolen Metropol har i tæt partnerskab søgt projektet sammen.

Fem andre af Region Hovedstadens største uddannelsesudbydere inden for det tekniske og sundhedsteknologiske uddannelsesfelt deltager også: CPH WEST, Københavns Tekniske Skole, Københavns Erhvervsakademi, Danmarks Tekniske Universitet og Social- og Sundhedsuddannelses Centret.

Desuden medvirker tænketanken DEA, tre hospitaler (Hvidovre, Gentofte og Rigshospitalet), fire centre og institutter (CEFU/Århus universitet, NCE/Metropol, Professionshøjskolen UCC, og Ungdommens Uddannelsesvejledning København) og et netværk af virksomheder og interesseorganisationer.

 

TEC har det økonomiske og juridiske ansvar for projektet.

 

Projektchef i Uddannelseslaboratoriet er Dorrit Sørensen fra Metropol, som har en master i projektledelse og er cand.pæd. i generel pædagogik

 

Yderligere oplysninger hos:

Vibeke Storm Rasmussen (S), formand for Vækstforum Hovedstaden – 43 64 25 21 (hjemme)

Marianne Stendell, formand for Region Hovedstadens udvalg for fremtidens uddannelse og forskning, tlf. 23 41 01 57

Jesper Clausen, vicedirektør TEC, mobil 25 45 30 00, e-mail: jc@tec.dk

Randi Brinckmann, dekan Professionshøjskolen Metropol, tlf. 72 48 77 30, e-mail: rawi@phmetropol.dk Pressevagten i Region Hovedstaden – mobil 70 20 95 88